Kanarieøernes historie
De Canariske Øer fra Oldtiden til i dag
Nogle få - og tilsyneladende meget få - søfarere nåede De Canariske Øer
i oldtiden. Øerne ligger i Atlanterhavet, hvor meget få søfarere vovede at
tage hen. Dertil kommer, at den havstrøm, der kaldes" Canaria Strømmen"
flyder i en sydvestlig retning, før den drejer mod vest for at feje det
uforsigtige skib af sted mod Caribien.
Århundreder senere, ville Europæerne anvende denne strøm som en magtfuld
hjælp til at krydse havet, for at nå til Amerika.
(Christopher Columbus lagde til ved Gran Canaria og La Gomera, og satte sejl
fra denne ø, under hans opdagelsesrejse i 1492. Canarie øerne var det sidste
land der blev set af spanierne, før de landede på øen Guanhani - San
Salvador - den 12. oktober 1492; og det var Canarisk vand og madvarer, der
forsynede "Pinta", "Niña" og "Santa Maria").
Disse få Fønikiere, Grækere og Romere, som nåede frem til øerne og klarede
at vende hjem og fortælle deres historie, dækkede Canarie øerne i en sky af
trolddom og sagn. I århundreder, selv efter den spanske erobring af øerne,
troede man, at øerne var den alleryderste spids af det tabte kontinent,
Atlantis, som Plato skrev om.
Andre sammenlignede dem med de Himmelske marker, hjem for de velsignede, som
ikke kendte til kulde eller smerter, og andre identificerede dem med
Hesperiske haver (vestlige haver), et paradis, hvor guldæbler voksede,
bevogtede af et gigantisk flamme-spyttende uhyre (Vulkanen Teide?).
Den romerske general, Quintos Sertorius, hvis skib blev fejet fra Lusitania
(Portugal) i en storm, taler i sit århundrede før Kristus om "nogle øer,
højere end Mount Atlas, med et behageligt klima". Pluto kaldte øerne for "de
heldige øer", et kælenavn som de stadig bærer, og har gødet udtrykket "Macaronesia"
(De lykkelige øer), hvor der refereres til øgrupperne Azorerne, Canarias,
Madeira og Cape Verde i Atlanterhavet.
Juba, Konge af Mauritanien i Nordafrika, og Romersk Vasal i dets århundrede
før Kristus, udsendte en ekspedition for at udforske øerne, i henhold til
artiklerne fra den berømte naturalist, Plinius.
Guancherne: Folket fra Tenerife
Guanche var det navn de indfødte på Tenerife gav sig selv. Guan
Chenech betød "Mand fra Chenech", eller "Mand fra Tenerife". Som tiden gik,
blev udtrykket Guanche identificeret med alle de indfødte på Canarie øerne.
De første mennesker, der boede på De Canariske Øer, er indhyllet i et
mysterium. Guancherne havde ingen erindringer om at sejle på havet. Men på
et eller andet tidspunkt, må de have krydset havet, hvis ikke man vil
acceptere den teori, at de var efterkommere af overlevende fra det sunkne
Atlantis; en romantisk, men næppe en videnskabelig holdbar formodning.
De nyeste undersøgelser tager for givet, at der en racemæssig lighed mellem
Guancherne og Berberne, skønt der er tvivl om, hvornår Berberne kom til
øerne. Berbere er ikke Arabere. De er højere og lysere, og deres fortid er
for en stor dels vedkommende hyllet i et mysterium.
Kabylere har Berbisk blod i sig. Tuaregerne er Berbere, og de er for
eksempel det eneste folk i verden, hvor det er mændene, der bærer slør, og
ikke kvinderne - og derfra kommer navnet.
De medbragte hvede og byg. De kom fra Nordafrika, og stammede fra de samme
som Berberne i Atlas Bjergene. Og alligevel, har denne enkle forklaring
forårsaget, og forårsager stadig - at sande floder af blæk flyder i den
polemiske debat, i hvilken arkæologi og etnografi bliver indblandet i
politik.
Ifølge historierne fra de Europæiske erobrere, var Guancherne en "høj,
smuk, hvid race, høj og muskuløs, og med ret mange blonde blandt sig". Deres
store højde skal forstås i forhold til gennemsnitshøjden på Europæere på den
tid.
Med hensyn til tilstedeværelsen af blonde, kan man selv i dag, efter mange
hundrede års invasioner og indgifte, let finde en arv af blondt hår og blå
øjne blandt dagens moderne Berbere I Afrikas Atlas Region. Der har
selvfølgelig været dem, der, af politiske grunde, har prøvet at benægte, at
Guancherne stammer fra Berberne, måske for at undgå muligheden af
territorialt krav på øerne fra Marokko.
Men disse betragtninger er fuldstændigt ulogiske. Forfædrene til de
nuværende Marrokanske og Algirske Berbere, som emigrerede til Canarie øerne,
gjorde det adskillige århundreder før Kristi Fødsel, da hverken Marokko
eller Algier, eller deres kulturer eksisterede.
Guancherne balsamerede deres døde efter samme metode, som anvendtes af
Berberne, og som muligvis stammer helt tilbage til Egypterne. Moderne
Kulstof 14 undersøgelser har vist, at de ældst fundne mumier, stammer fra
omkring 200 år efter Kristus, og at der er antropologisk sammenlignelige
træk med Berberne. Endvidere havde det nu uddøde Guanche sprog mange
Berbiske ord i sig.
Det samme grundlag var gældende for alle øerne, men hver ø har udviklet sig
i sit eget mikrokosmos til et punkt, hvor selv sproget er blevet forskelligt
gennem en tydelig dialektik. Øerne blev afskåret fra hinden, da de indfødte
ikke kendte til navigation. De fiskede kun i kysternes tidevands damme.
Dette er en af Guanchernes største gåder. Hvordan var det muligt for en race
af mennesker at nå frem til disse små øers kyster ad søvejen, omkredset af
havet med - på adskillige øer - enorme skove af høje træer til råmateriale,
og alligevel ignorere havet, og leve som om de havde deres ryg vendt mod
det?
Der er givet adskillige mulige svar på dette mysterium. Måske har folk på
øerne været enkle hyrder, som er blevet transporteret til øerne af sejlende
folk og så senere glemt og overladt til deres skæbne. Andre forklaringer kan
findes i de usædvanligt vanskeligheder der er med at navigere i havene, der
omgiver Canarie øerne, på grund af de kraftige strømme, der flyder mod vest,
og Passatvindene, der blæser kraftigt hele året rundt.
Navnene på de forskellige øer og deres
indbyggere
(for dem, der er kendte), er som følger:
Tenerife
Chenech, Chinech eller Achinech. Det synes sandsynligt, at de indfødte
på La Palma, der så den sne-dækkede top af Teide i horisonten, kaldte den ø
for Ten-er-efez, "Hvidt Bjerg" (fra Ten, teno, dun, duna= bjerg, og
er-efez= hvidt. Achenech var beboet af Guan Chenech - Mændene fra Chenech.
Guancherne boede i et typisk klassesamfund med 3, måske 4 forskellige
rangklasser. Stammehøvdingen blev på Tenerife kaldt Menzey (oversat af
erobrerne med Konge) og præsteskabet guanamer.
Fuerteventura
Maxorata, beboet af Majoreros eller Maxos.
Lanzarote
Tyteroygatra.
Gran Canaria
Canaria var beboet af Canarii eller Canarios. På Gran Canaria fandtes en
slags dobbelt herredømme med en konge - Guañarteme, hans vasaller -
guavres, og en Ypperstepræst, en Fay can. Kvindelige profeter og
orakel-sigere, ofte prinsesser, som også havde stor magt.
På Gran Canaria blev den øverste skaber kaldt Alcorc. Han var usynlig, men
kunne materialisere sig i en klippe, i et træ, og der var altid noget af
hans magiske kraft i solen.
La Palma
Benahoare, udtalt "Ben-Ajuar", som betød fra "Stammen Ahoare", en stamme
fra det Afrikanske Atlas. Øen blev beboet af Auaritas.
La Gomera
Gomera, blev beboet af Gomeros.
El Hierro
Hero, blev beboet af Bimbaches. Ved siden af de fastboende på El Hierro,
troede Guancherne på én mægtig gud, Skaberen.
GRAN CANARIA
Alle øerne tog deres navn fra denne, fordi Castilianerne begyndte at
kalde dem "Øer fra Canarien", senere ændret til "Islas Canarias" - "De
Canariske Øer".
Gran Canaria er den ene af øerne i den kanariske øgruppe, der
består af i alt 13 øer, hvoraf kun de 7 er beboet. Med en overflade på 1.562 km²
er Gran Canaria den tredjestørste ø i gruppen, kun overgået af Tenerife og
Fuerteventura. Hele Spanien er inddelt i selvstyrende provinser, og De Kanariske
Øer er inddelt i to. En østlig provins bestående af Gran Canaria, Lanzarote og
Fuerteventura og en vestlig provins bestående af Tenerife, La Gomera, El Hierro
og La Palma. Gran Canaria er hovedsæde for den østlige provins og Tenerife for
den vestlige. (Småøerne omkring de store øer hedder: Alegranza, Graciosa,
Montaña Clara, Roque del Este, Roque del Oeste og Isla de Lobos.) Øerne ligger
lidt nord for Krebsens vendekreds nærmere betegnet mellem den 28° og 29° n.br.,
hvilket er på linie med det sydlige USA i vest og Egypten i øst. De Kanariske
Øer har et samlet areal på 7273 km² .
Fra hovedlandet Spanien til Gran Canaria er der 1250 km. men der er fra Gran
Canarias østkyst kun 210 km. over Atlanterhavet til det afrikanske kontinent.
Det milde vejr, der gør betegnelsen "Det evige forårs øer" berigtiget, gælder
dog hovedsageligt for de sydvendte kyster. På nordkysten regner det ofte, og på
øens højeste punkt kan temperaturen ligge nær frysepunktet samtidigt med, at der
er 25 graders varme på sydkysten en strækning på kun ca. 30 km.
Netop på grund af de store variationer i klimaet fra nord til syd er Gran
Canaria ofte omtalt som et minikontinent. Løvfældende træer, kaktusser, tomater,
papaya, pinje, kaffe og bananer trives fint på hvert sit område af øen.
I dag har øen ca. 790.000 indbyggere, som hovedsagligt er beskæftiget inden
for turismen. Produktionen af tomater og bananer spiller dog stadig en vigtig
rolle for øens økonomi.
Over de første mennesker, som
boede på De Kanariske Øer hviler mysteriets slør. Guancherne, som de
almindeligvis er blevet kaldt, havde ingen kendskab til søfart; men over havet
må de på et eller andet tidspunkt være kommet, hvis vi da ikke vil godtage en
teori om, at de var efterkommere af overlevende fra det sunkne Atlantis; et
romantisk men næppe videnskabelig holdbart postulat. Arkæologiske undersøgelser
har også vist, at guanchernes kultur på så godt som alle områder var fjernt fra
den kultur, man skulle vente at finde hos et folk, som er vant til at færdes på
havet.
De nyeste undersøgelser anser et racefællesskab mellem guancher og berbere
for givet, skønt der er tvivl om, hvornår berberne kom til øerne. Berbere er
ikke arabere. De er højere og lysere, og deres fortid er til en vis grad hyldet
i mystik. Kabylerne har berberisk blod i sig; tuaregerne er berbere og er i
øvrigt det eneste folk i verden, hvor mændene, ikke kvinderne, bærer slør -
deraf navnet "de blå slørs mænd".
Guanchernes balsamering af de døde skete efter samme metode, som berberne
praktiserede, og som måske går helt tilbage til ægypterne. Moderne Carbon-14
undersøgelser har givet for hånden, at de ældste fundne mumier stammer fra ca.
200 efter Kristi, og at der er antropologiske fælles træk med berberne. Desuden
havde det nu uddøde guanchesprog mange berbiske ord i sig.
Da den europæiske middelaldercivilisation nåede Kanarierne var
stenalderfolkets sprog forskelligt på de forskellige øer, men da det var af
samme stamme, kunne befolkningen fra alle øerne hurtigt forstå hinanden, når de
på spaniernes skibe førtes fra ø til ø. Men det ser ud, som om der var en vis
forskel i udseende. På Tenerife beskrives beboerne af de tidlige forfattere som
blonde, blåøjede og høje mennesker, mens Gran Canarierne var mere brune.
Der var ret store forskelle i guanchernes hverdagsliv fra ø til ø, men det
er forkert at tro, at de udelukkende boede i huler. Underjordiske
konstruktioner, som har været en del af boligerne, findes på Gran Canaria i
nærheden af Telde og andre steder. Det nødtørftige indbo bestod af skamler eller
stenblokke, der brugtes som stole. Af gedernes og på nogle øer af fårenes skind
fremstilledes en række nødvendighedsgenstande, bl.a. sække til opbevaring af de
2 vigtigste ting i guanchernes liv; vand og gofio.
Våben i vor opfattelse af ordet forstod mændene ikke at fremstille. De
kendte jo ikke til brugen af metal og var derfor henvist til at hugge deres
våben til af sten og af obsidian eller forarbejde dyrenes ben til pilespidser
m.m. Buer og pile lærte de først at kende, da fremmede invaderede deres øer. De
anvendte tilhuggede stenkugler som kastevåben, og deres tabonas var en blanding
af en lang pil eller en lille lanse med en od af flint, ben eller træ. De
tungere lange spyd kaldtes for magados. Deres hyrdestave, añepa'erne, brugtes
både som våben og som høvdinges værdighedstegn. De kunne minde om bispestave.
Guanchen var ingen ædel vild, der levede under paradisiske forhold. Hans
kost var ganske vist sund og nærende, og fra mumierne ved man, at han nåede en
langt højere gennemsnitsalder end f.eks. hans erobrere fra Spanien. Det ristede
korn, gofio, som blev malet til mel i en stenkværn, spistes som grød eller
bagtes til en slags brød. Guancherne spiste godt og rigeligt, hvilken plads de
end indtog i samfundet. På El Hierro afholdtes såkaldte
guatativoas - "ædegilder" ville vi vel kalde det - hvor det ikke var
almindeligt, at en voksen mand satte et stegt gedekid og 20 kaniner til livs.
Bagefter spiste han et fad gofiogrød med gedesmør og palmehonning til.
Guancherne levede i et udpræget klassesamfund med tre eller måske fire
forskellige rangklasser. Stammehøvdingerne kaldtes på Tenerife for menceyerne (
oversat af conquistadorer til konger ), og præsteskabet guañamer; på Gran
Canaria eksisterede en form for dobbelt suverænitet med en konge, guañarteme,
hans vasaller, guayres og en ypperstepræst, en faycan. Kvindelige profeter og
orakelmagersker, som ofte var prinsesser, havde ligeledes en stor magt.
Bortset fra beboerne på El Hierro troede guancherne
på én almægtig gud, alskaberen, som på Gran Canaria hed Alcorac. Han var usynlig
men kunne tage skikkelse i en klippe, i et træ, og der var altid noget af hans
magt i magec, i solen. Nogle steder var der tale om et matriarkalsk styre; det
var kvinderne, der regerede. Der er forfattere, som mener, at polyandri forekom
på øerne, at fornemme kvinder ofte havde flere ægtemænd. På Gran Canaria og
muligvis også på andre øer gjaldt for kongerne, at de havde jus primæ noctis; at
herren over området havde seksuel førsteret til enhver jomfru, der ønskede at
gifte sig. Og han kunne delegere denne ret, til hvem han ønskede.
Under adelen ( på Tenerife - achimencey ) stod bønderne ( achicaxna ) og
tjenestefolkene ( cichiciquitzan ), som ikke regnedes for stort andet end
slaver. Men der var endnu en kaste under dem, de paria'er som balsamerede de
døde. På La Palma - øen tog et menneske, som følte døden nærme sig, afsked med
sin slægt med ordene vako guare - "Jeg ønsker dødens komme". Hans nærmeste
fulgte ham til en dødsgrotte, hvor hans leje blev gjort i stand, hvorefter en
stor sten sattes for grottens åbning. En uges tid efter åbnedes grotten, og den
dødes krop blev overgivet til balsameringsmanden.
På Gran Canaria var det faycanen, der ligesom den øvrige del af adelsklassen
bar langt hår og skægvækst, som foretog indvielsen. Aspiranten, som havde fået
lov til at lade sit hår vokse, således at det hang et godt stykke ned over
skuldrene, trådte frem for sábor'en (rådsforsamlingen ), og faycanen lod med høj
røst forespørge, om nogle af de tilstedeværende havde set denne unge mand liste
sig ind imellem andres geder for at stjæle et dyr eller malke det, om nogen
havde set ham være uhøvisk imod en højbåren kvinde ... hun var så respekteret,
at det blev anset for en krænkelse at tale til hende eller nærme sig hende, når
hun var alene. Hvis forsamlingen svarede benægtende, klippede faycanen håret af
den unge væbner lige under ørene og gav ham en magado, en stridslanse. Med den
skulle han i krigstid tjene sin herre og konge. Og dermed var han optaget i
adelsstanden. Men kunne en eller anden bevise, at aspiranten havde henvendt sig
til en kvinde af høj byrd, mens hun var alene eller malkede en ged, som ikke var
hans, blev alt hans hår klippet af, og resten af sit liv måtte han leve som
slave.
En lavkaste-kvinde kunne gøre karriere ved at gifte sig, for ved indgåelse
af ægteskab fik hun den samfundsstilling hendes mand havde. Ægteskabsskikkene
var meget forskellige fra ø til ø. På Lanzarote havde kvinderne ofte tre
ægtemænd og fik rang efter den af mændene, som stod højest på rangstigen. Det
kunne medføre visse vanskeligheder hos den fornemme ægtemand, for den af de tre,
som havde nydt sine ægteskabelige rettigheder hos fælleshustruen en måned, havde
næste måned pligt til at tjenestegøre som hendes tjener - også adelsmanden. I
den tredje måned var han til gengæld overladt til sig selv. Og ingen kvinde
kunne indgå ægteskab, medmindre hun havde været på fedekur. Når der var truffet
aftale om et bryllup, og en slags trolovelse havde fundet sted, gik den unge
pige en hel måned til sengs og lod sig opvarte med alle slags lækkerier i denne
tid: gedefedt som var blandet op med honning, lammekød i fløde og dejlige
gofio-kager med indbagte dadler, alt sammen i håb om at blive så fed og dermed
så attråværdig som mulig. Det anslås at de nygifte Guanchekvinder vejede omkring
120 kg. Brudgommen havde ret til at forskyde sin tilkommende, hvis han alligevel
efter fedekuren fandt hende for mager.
Almindeligvis var der forbud imod ægteskab imellem nærtbeslægtede, men
høvdinge og højtstående præster kunne dog opnå dispensation på sábor'en og gifte
sig med deres søstre, således som tilfældet var i oldtidens Ægypten. På Gomera
tilbød guanchemændene deres hustruer til fornemme gæster - men de holdt nøje
rede med, hvilke børn der fødtes som resultat af disse besøg.
Der var ofte krig mellem de forskellige små kongeriger ( eller
høvdingeområder ) på De Kanariske Øer. Kun folket på El
Hierro syntes at have levet en fredelig tilværelse fordi den styredes af en
konge som elskede freden og hadede blodsudgydelse. På den næststørste ø i
gruppen Fuerteventura, var der hele to kongeriger Xandia mod syd og Maxorata mod nord som ustandselig
lå i krig med hinanden, den ene part byggede således en mur tværs over øen. Også
Gran Canaria havde to kongedømmer, der dog inden den spanske erobring samledes
under en fælles konge.
Årsagerne til krig skyldtes ofte disput om jord eller kvæg, som havde
forvildet sig ind på den anden stats område. Men slægtsfejder, der kunne
udspringe af jalousi eller have så gamle rødder, at alle havde glemt den
egentlige årsag, medførte nu og da kampe imellem høvdingedømmene. Krigene synes
dog ikke at have krævet mange dødsofre. Ligesom ved kamp
legene i fredstid indledes de ofte med tvekampe. To mænd fra hvert sit parti
stillede sig op overfor hinanden med ca. 50 meters afstand, og hver bevæbnet med
en snes runde sten, som de havde liggende på jorden foran sig indledte en af dem
kampen ved at tage en sten op og kaste den efter sin modstander. For denne
gjaldt det om enten at undgå at blive ramt eller at gribe stenen i farten og
smide den tilbage igen imod modstanderen. Derpå rykkede modstanderne nærmere
hinanden, og når de stod otte skridt fra hinanden, kom den egentlige prøve. Den
som uden at flytte sin venstre fod, kunne undgå stenen eller gribe den og smide
den tilbage, var sejrherre. Det hændte, at høvdingerne gjorde ende på krigen ved
at råbe gama, gama, og hvis folket stemte i med dette råb, som betyder "nok,
nok", satte man sig ned i al fredsommelighed og afgjorde retstvisten ved
rådslagning.
En ting bør skrives med store bogstaver om guancherne; de kendte nok til
pludselige overfald og guerillakrig, men de pinte aldrig en overvunden fjende.
Tortur var dem ukendt, og da inkvisitionen holdt sit indtog på øerne forstod
guancherne først ikke, at mennesker kunne optræde så usselt i religionens navn.
For dem var gud et luftigt væsen - plateistisk ville religionshistorikerne vel
kalde begrebet - et væsen som var alle vegne i naturen, og som nok blev nød til
at udslette nu og da, men for hvem tortur var en vederstyggelighed.
De Kanariske Øer's urbefolkning, guancherne, havde en
stor forkærlighed til en speciel type krævende brydekamp, hvor "fair play" står
i højsædet. De kaldte den "La Lucha Canaria" og mødtes regelmæssigt til
turneringer foran et begejstret publikum til folkefester, officielle
sammenkomster og arrangementer. Også i dag kan man fra tid til anden se denne
kanariske kampsport.
Øens centrale dele domineres af et stort og stærkt kuperet bjerglandskab,
som er blevet skabt af tusindvis vulkanudbrud i løbet af 16 millioner år.
Det sidste udbrud på øen var ved området Bandama for ca. 2000 år siden.
På nordsiden af øen, udsat for passatvindenes fugtighed, oplever man frodige
kløfter, der står i stor kontrast til sydkystens buskstepper og halvørkener.
De vigtigste indtægtskilder på Gran Canaria har varieret i løbet af årene:
Efter sukkerproduktionen fulgte vindyrkning, derefter kom naturfarvestof fra
cochenillelusen, så tomat, kartoffel og banandyrkning. I øjeblikket er turismen
vigtigst og derefter følger fiskeri som også bidrager med en stor del af øens
indkomst for er der noget, der har gavnet den jævne mands levevilkår ikke bare
på De Kanariske Øer men også i Spanien og dermed gjort ham sig selv bevidst, er
det vel turismen, der er Spaniens vigtigste indtægtskilde. Og er der noget land
i verden, hvor denne udvikling stort set ikke har skadet den enkelte borger, er
det i Spanien og især på De Kanariske Øer, hvor de fastboende - hvad end
de er omgivet af tusinder af turister - stort set har bevaret deres
oprindelighed, deres ærlighed og deres stolthed. Lige meget hvilken regering der
findes i Spanien, er det kanariske folk og dets omgangstone langt mere
demokratisk, end vi finder det hos os selv i Skandinavien.
|